Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Chce MŠMT vůbec najít klíč k srdcím českých učitelů?

Česká vzdělávací politika tluče v oblasti kurikula už dlouho na zavřené dveře. Dosud se totiž šňůře ministrů školství nepodařilo najít klíč ke dveřím a už vůbec ne k srdcím našich učitelů a ředitelů škol. 

Znovu a znovu jsou tlačeni do formálního dokumentu, znovu se používá terminologie, která je jim cizí a kterou oni nežijí a nechtějí žít.

Zkusím jednoduše vysvětlit. Školský zákon z roku 2005 stanovil, že u nás bude zavedeno tzv. dvoustupňové kurikulum, tedy státní a školní úroveň. Na státní úrovni byly vytvořeny RÁMCOVÉ vzdělávací programy (např. pro předškolní vzdělávání, základní vzdělávání, gymnázia, základní umělecké školy) a školy si začaly postupně vytvářet ŠKOLNÍ vzdělávací programy, aby podle svých podmínek personálních, materiálních i regionálních státní rámec naplnily.

Potíž byla v tom, že tuto práci většina škol nevzala za svoji, ředitelé škol i učitelé v tom viděli formální práci. Bylo totiž stanoveno, že nejvyšším cílem je rozvoj žákovských klíčových kompetencí a učitelé nechápali, jak mají kompetence (k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, pracovní, občanské) spojit se svými předměty, přišlo jim to odtažité.

Osobně jsem přesvědčen, že způsob dvoustupňového kurikula je správný, ale potřebuje silnou státní podporu, vysvětlování a motivaci zejména ředitelů škol. Celých patnáct let byla ovšem akcentována cesta formální, školy vytvářely dokument, s nímž nepracovaly, učitelé jej nesdíleli a mnohdy nevěděli, proč a kde jej vlastně mají.

ŠVP musí být příběhem každé školy, pouze společným úsilím jej učitelé mnohou vytvořit a naplnit. Podmínky pro to jsou od začátku reformy nachystány, státní rámec v podobě Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání je solidní materiál a záleží jen na škole, kterým konkrétním učivem naplní svůj školní vzdělávací program.

V souvislosti s přípravou Strategie vzdělávací politiky 2030+ začal do popředí (podle mne zbytečně) vystupovat požadavek na snížení objemu učiva, hlavně lidé zvenčí se začali předhánět v označování toho, co se ve škole nemá učit, co je pro děti zbytečné. Nebudu to komentovat v tomto blogu, ale mnohdy šlo o populistická tvrzení mající zastřít základní problém, že žádná informace a žádné učivo se do žákovy hlavy nedostane bez jeho úsilí a že dlouhodobě snižujeme požadavky a nároky.

V těchto dnech MŠMT zveřejnilo dokument Hlavní směry revize kurikula základního vzdělávání, tedy plán přepracování toho RÁMCOVÉHO vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a dalo jej veřejnosti k připomínkám. Základní vizi cesty k dobré školní práci tam ovšem nenajdete. Vzdělávací politika na to nejde dobře. Znovu se začíná od cizelování definic, přidávání šipek do grafů, které nebude nikdo číst. Materiál, který dostává česká pedagogická veřejnost, neosloví a nezahřeje. To nejdůležitější tam chybí, pouze na několika řádcích je naprosto neadresně naznačena cesta k implementaci revize, tedy právě ona cesta k srdcím učitelů.

Pokud se budeme dívat na svět vzdělávání očima projektových rámců a prázdných slov, nemůžeme se posunout. Téměř stostránkový dokument vychvalovaný ministrem školství není východiskem k cestě autentických školních vzdělávacích programů. Přitom stačí tak málo – přesvědčit učitele, že to, co je prezentováno jako inovace kurikula, mohou ve své škole dělat skoro dvě desetiletí. Mohu na mnoha příkladech potvrdit, že ředitelé i učitelé se přesvědčit dají (a mnozí z nich od začátku jsou). Jen mohou být přesvědčováni pouze lidmi, k nimž mají důvěru a kteří jsou pro ně srozumitelní a autentičtí.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Václav Trojan | čtvrtek 31.3.2022 5:29 | karma článku: 12,26 | přečteno: 332x
  • Další články autora

Václav Trojan

Michelangelovo řemeslo

Kde se bere v některých lidech ta drzost tvrdit, že učňovské obory nemají budoucnost? Kdo z těch, kteří se tak hlasitě otírají o prospěšnost a životaschopnost učňovských oborů nikdy nepotřeboval poctivého a pracovitého řemeslníka?

3.10.2023 v 5:55 | Karma: 13,29 | Přečteno: 230x | Diskuse| Společnost

Václav Trojan

Cena vlastního dítěte

Pokud je pro některou dnešní mámu její dítě přítěží a nechce mu věnovat svůj čas, je něco hodně špatně...

23.5.2023 v 5:55 | Karma: 21,81 | Přečteno: 773x | Diskuse| Společnost

Václav Trojan

Já chci, já chci, já chci…

Nechce se ani věřit, jakou hysterii vyvolaly nedávné přijímací zkoušky na střední školy a k jakým závěrům se mnozí komentátoři dostali.

16.5.2023 v 5:55 | Karma: 32,89 | Přečteno: 1023x | Diskuse| Společnost

Václav Trojan

Konečně to někdo povolaný řekl nahlas

Nedávná práva NKÚ naplno pojmenovala to, co se nerado slyší. Nejen ve vzdělávání se peníze házejí vidlemi z okna.

4.5.2023 v 5:05 | Karma: 31,84 | Přečteno: 1037x | Diskuse| Společnost

Václav Trojan

Ach, zase to hodnocení

Život plyne na můj vkus hodně rychle, přesto neuplyne snad ani hodina, abychom něco nebo někoho nehodnotili.

4.4.2023 v 5:55 | Karma: 11,52 | Přečteno: 328x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

NATO určilo červené linie. Má dva scénáře zásahu proti Rusku, píší média

6. května 2024  12:35

Premium Severoatlantická aliance připravila krizové scénáře „červených linií“, při jejichž překročení...

S babičkou nepřežila nehodu ani vnučka. Její orgány zachránily tři jiné děti

6. května 2024  12:02,  aktualizováno  13:46

Nehoda z Čáslavic na Třebíčsku si vyžádala druhou oběť. Auto tam minulý čtvrtek zatím z...

„Jen jsem bral peníze. Na loď chtěli oni.“ Jak BBC našlo iráckého pašeráka lidí

11. května 2024  19:08

Sedím v iráckém nákupním středisku tváří v tvář jednomu z nejnechvalněji proslulých pašeráků lidí v...

Rumunsko vozí gastarbeitery z Asie, lepí tak díry po vlastní migraci

11. května 2024

Premium Východobalkánská země to dělá chytřeji než západ Evropy: jde o gastarbeitery na smlouvy, nikoliv o...

Polární záře, potíže s komunikací. Zemi zasáhla obří geomagnetická bouře

11. května 2024  10:15,  aktualizováno  18:50

Zemi zasáhla v pátek geomagnetická bouře nejvyššího stupně, uvedl americký Národní úřad pro oceán a...

V kulturistice jsem srdcařka. Hejtři mi pomohli k popularitě, říká Mikulcová

11. května 2024  17:56

Seriál Ke kulturistice se Věra Mikulcová dostala náhodou, když jí lékař řekl, že je obézní a musí...

Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?
Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?

Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS – sudden infant death syndrome) je doslova noční můrou všech rodičů. V současné době lze tomuto zbytečnému...

  • Počet článků 43
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 483x
www.vaclavtrojan.cz Věnuji se podpoře ředitelů škol v oblasti pedagogického vedení, zabývám se úlohou vzdělávání a vztahem mezi řediteli škol a zřizovateli. Jsem zakladatelem Ředitelské akademie. Moje podobenství školy jako plovoucí lodi a ředitelů - kapitánů se stalo často používaným.

Seznam rubrik