Řešit nebo vyřešit?
V jedné ze svých předchozích životních etap jsem choval jezevčíky. Dlouhosrstá, přítulná, nádherně svéhlavá stvoření často nastavující zrcadlo a nutící k přemýšlení i v situacích obecně lidských.
Přišla mi nedávno na mysl jedna z nich. Náš první pejsek jménem Matyáš usilovně štěkal na kočky (který pes taky ne) a běhal za nimi, hned jak po příjezdu na chalupu utekl z auta. Jednou se také za kočkou rozběhl, bylo to ještě spíše nedospělé kotě a po chvíli se zdálo, že má pes navrch a kočku v poli dohoní. Co se nestalo – když už by ji skoro měl, tak zpomalil a dal jí šanci k dalšímu útěku. Jednou dokonce kroužil okolo sedící kočky jako by čekal, kdy se ta zase rozběhne, aby mohl předstírat usilovné honění a plnění psího úkolu. To uměl jako správný jezevčík moc dobře.
Že by se státní správa učila u jezevčíků? To mne nenapadlo a uvažuji o tom, že bych přátelům z výzkumu tento impuls předestřel. Když jsem psal loni na jaře jednu kapitolu svojí poslední knihy (Ředitel školy – uvažování o vyvažování života ředitelů škol, vychází v těchto dnech), tak jsem poctivě procházel znění všech strategií vzdělávání v tomto tisíciletí, co jsme jich v naší kotlině měli možnost trávit. Letmé připomenutí – Bílá kniha, Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020, Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období 2015-2020, Dlouhodobý záměr vzdělávací soustavy 2019-2023, Hlavní směry vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. K tomu ještě tak zásadní texty jako Klesající výsledky základního a středního školství: fakta a řešení, Mezinárodní srovnání ředitelů škol: české administrativní inferno či závěry srovnávacího šetření TALIS zaměřeného na názory učitelů a ředitelů škol.
Rychle a krátce – prakticky všude se píše, že ředitel školy je zásadní postavou školy, že má pekelně mnoho (často zbytečné) byrokracie, že většinu času věnuje nepedagogickým až parazitním povinnostem, že by měl mít větší podporu, že není na svoji práci dostatečně připraven, že máme mnoho malých škol a zřizovatelů a chybí k tomu kvalitní lidé… Jako kolovrátek v Erbenově Štědrém večeru. Slyšíme to letos, loni, předloni, před pěti lety, před deseti lety, mám skutečně počítat dál?
Cítím v tom zásadní problém – chceme řešit nebo vyřešit? Pokud hyne stromu kmen, nepomohou nové (i když krásné a lakované) ptačí budky, které na něj navěsíme. Pokud ztrácí letadlo výšku a hrozí jeho pád, nepomůže natřít letoun tou nejdražší barvou. Pokud loď nabírá vodu, nepomůže nový nátěr paluby či výměna plachty. Je třeba vyřešit zásadní věci a teprve potom přibírat další, ačkoli jsou pro mnoho realizátorů lákavé, neboť jsou efektní a dají se dělat prakticky pořád dokola.
Český ředitel už řekl mnohokrát, že má neúměrně mnoho byrokratické zátěže, že autonomie školy bez fungující státní správy je balvan na krku, že dělá svoji práci rád a v drtivé většině by neměnil, že by uvítal zjednodušení práce, že mu chybí důvěra, že ztrácí víru v systém jak takový.
Všechny připomenuté dokumenty přesně popisují, kde nás v ředitelském rybníce tlačí bota. Máme jasně dáno, kde jsou problémy, co není v pořádku a co ředitelům i celým školám komplikuje život. To už není třeba znovu a znovu zjišťovat, mapovat a vyhodnocovat. Pokud nejnovější Strategie 2030+ popisuje, že v oblasti ředitelů jsou tyto konkrétní systémové nedostatky, potom stačí rozhodnout, KDO a KDY udělá konkrétní kroky.
Pokud ovšem není cílem něco vyřešit, budeme jen stále dokola řešit, řešit, řešit, řešit, řešit….. Že já se toho svého jezevčíka nezeptal, jak to vlastně myslel on.
Václav Trojan
Michelangelovo řemeslo
Kde se bere v některých lidech ta drzost tvrdit, že učňovské obory nemají budoucnost? Kdo z těch, kteří se tak hlasitě otírají o prospěšnost a životaschopnost učňovských oborů nikdy nepotřeboval poctivého a pracovitého řemeslníka?
Václav Trojan
Cena vlastního dítěte
Pokud je pro některou dnešní mámu její dítě přítěží a nechce mu věnovat svůj čas, je něco hodně špatně...
Václav Trojan
Já chci, já chci, já chci…
Nechce se ani věřit, jakou hysterii vyvolaly nedávné přijímací zkoušky na střední školy a k jakým závěrům se mnozí komentátoři dostali.
Václav Trojan
Konečně to někdo povolaný řekl nahlas
Nedávná práva NKÚ naplno pojmenovala to, co se nerado slyší. Nejen ve vzdělávání se peníze házejí vidlemi z okna.
Václav Trojan
Ach, zase to hodnocení
Život plyne na můj vkus hodně rychle, přesto neuplyne snad ani hodina, abychom něco nebo někoho nehodnotili.
Václav Trojan
Krása klidného čtení
V rakouské horské vesnici obklopené horami se zbytky sněhu mne během blížícího se večera napadá, zdali dnešní děti budou umět v klidu a se skutečným porozuměním číst delší text.
Václav Trojan
Proč zabíjet slova
Změní se věc, pokud jí začneme jinak říkat? Lehkomyslné zacházení se slovy a násilné ohýbání jejich významu se plíživě šíří naší přítomností...
Václav Trojan
Změna musí začít v útlém věku
Na téma důležitosti základů vzdělávání, na téma potřebného ukotvení, vytvoření návyků a životní nezbytnosti na sobě pracovat již bylo řečeno a napsáno mnohé, že zdánlivě není co dodat. Jenže téma se vrací jako bumerang stále zpět.
Václav Trojan
Dobrovolné sociální vyloučení
Koho by napadlo, že se sociálně vyloučeným může stát dobrovolně i člověk, který chodí denně do práce a považuje se za příslušníka střední třídy...
Václav Trojan
Ohraná deska s domácími úkoly
Nechci nosit dříví do lesa, ale ráno na mne z internetu vyskočila další moudrost o škodlivosti domácích úkolů, tož pero píše samo a já jdu opět s kůží na trh...
Václav Trojan
Ministrovo hlavní téma
Představte si, že jste byl jmenován třeba ministrem financí. Pro mnohé krásná představa, postavení, úřad, limuzína, a hlavně – to už se nestane každému...
Václav Trojan
Wellbeing snadno a rychle
Naše obliba v nových slovech jako by neznala hranic. Znenadání se slovo vytvoří, pár lidí je začne používat a ono si začne žít svůj vlastní život.
Václav Trojan
Velikonoční poselství aneb Ti stejní lidé
Víme dlouho, že panská láska po zajících skáče, o chození s pány na led psal Karel Havlíček Borovský před více než 150 lety...
Václav Trojan
Chce MŠMT vůbec najít klíč k srdcím českých učitelů?
Česká vzdělávací politika tluče v oblasti kurikula už dlouho na zavřené dveře. Dosud se totiž šňůře ministrů školství nepodařilo najít klíč ke dveřím a už vůbec ne k srdcím našich učitelů a ředitelů škol.
Václav Trojan
Trivium není triviální zbytečností...
Jak banální se může zdát dávný požadavek, aby se dítě naučilo správně číst a psát. Přitom zrovna tyto dvě podle mne nenahraditelné dovednosti bývají často zlehčovány a lidé jsou přesvědčováni, že existují méně namáhavé cesty.
Václav Trojan
Autentická pedagogika a psychopaté
Uvědomil jsem si dnes v noci, že jsem před pár týdny slíbil napsat o autentické pedagogice a přiblížit naše pojetí vzdělávání. Nenapadlo mne tehdy, v jaké době budu blog psát...
Václav Trojan
Jsou rituály zbytečný relikt minulosti nebo je nezbytně potřebujeme?
Pan ministr pronesl před několika dny veliké moudro: „Nechci, aby maturitní zkouška byla rituálem, to je dávno překonáno.“ Tož tak na světě, chce se mi opět říci. Proč je to mnohem větší hloupost, než se na první pohled zdá?
Václav Trojan
Zločin a trest aneb Hůl v koutě
Společnost pro předškolní výchovu zve každý rok na přednášku doktora Františka Koukolíka, aula bývá vždy přeplněná. Jednou se jej jeden posluchač ptal, co je pro něho ve výchově zásadní. Odpověď mnohé šokovala: Hůl v koutě...“
Václav Trojan
I vy husy potrefené aneb Kejhání na Jurečku
Stále to vidím okolo sebe – chybí nám nadhled. Autentická, obyčejná, stále vzácnější kombinace moudrosti se zralostí umožňující, aby člověk posuzoval věci a ostatní lidi bez emocí, plasticky – zkrátka s nadhledem.
Václav Trojan
PhD titul již k rodnému listu aneb Zrušme už konečně tu maturitu
Před více než deseti lety jsem jen tak mimochodem před kolegy ze školy vypustil z úst, že navrhnu dávat doktorský titul dětem zároveň s rodným listem a odstraníme tak mnohé neurastenické body vzdělávací politiky.
předchozí | 1 2 3 | další |
- Počet článků 43
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 483x